İSTANBUL (İGFA) – Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD), bölümün 2024 yılı birinci çeyrek değerlendirmesinde bulundu.
Arçelik, BSH, Dyson, Electrolux, Groupe SEB, Haier Europe, LG, Miele, Samsung, Versuni (Philips) ve Vestel üzere yerli, milletlerarası, ithalatçı ve üretici firmaları bünyesinde barındıran TÜRKBESD’in paylaştığı bilgilere nazaran; 2024 yılının birinci üç ayında yurt içi satışlar geçtiğimiz yıla nazaran %28 arttı. Beyaz eşya kesimindeki ihracat düşüşü ise devam ederken, bu periyotta de yüzde 5 oranında gerileme gösterdi.
2024 yılı birinci çeyreğinde altı ana eserde ihracat ve iç satışlardan oluşan toplam satışlar yaklaşık 8,3 milyon adet olarak gerçekleşti ve geçen yıla nazaran %5 oranında artış gösterdi. Buna paralel olarak üretim ölçüsü da bir evvelki yıla nazaran %1 artarak benzeri seyretti. Aylık bazdaki datalara nazaran ise bu Mart ayında geçen yılın Mart ayına kıyasla iç satışlarda %24 oranında artış görülüyor. Üretim 3 milyon adet ile geçen yılın Mart ayına kıyasla %2 oranında azalırken, ihracattaki düşüş trendi bu ay düzeyinde devam etti.
TÜRKBESD Başkanı Gökhan Sığın, “Türkiye beyaz eşya endüstrisi Avrupa’nın en büyük, dünyanın ise ikinci en büyük üretim üssü pozisyonunda. Kesimimiz 33 milyon adetlik üretim ve 23 milyon adetlik ihracat kapasitesiyle değerli bir aktör. 60 bin şahsa direkt istihdam sağlarken, Ar-Ge, dijital dönüşüm ve yeşil dönüşüm yatırımlarıyla dünyayla rekabet ediyor. Binlerce KOBİ ölçeğindeki satış ve servis ağımız, yardımcı sanayimizle de gurur duyduğumuz, örnek teşkil eden güçlü bir iş birliğimiz mevcut. Yarattığımız bu güçlü ekosistem sayesinde Türkiye iktisadının büyümesinde kıymetli bir itici güç olmayı sürdürüyoruz” dedi.
Altı ana eserde ihracat ve iç satışlardan oluşan toplam satışların yaklaşık 8.3 milyon adet olarak gerçekleşerek geçen yıla nazaran %5 oranında artış gösterdiğini kaydeden Sığın, alışverişi zorlaştırıcı uygulamalar iç pazarda daralma riskini getirdiğini söyledi.
Son devirde gündeme gelen kredi kartı taksit sayılarının azaltılması, kredi faiz ve kurul oranlarının yükseltilmesi üzere uygulamaların iç pazar için risk oluşturduğuna dikkat çeken Sığın, “Ortalama 10-12 yıl kullanılan beyaz eşyaların hali hazırda tabi olduğu 9 taksit limitinin daha da azalması tüketici cephesine olumsuz yansıyacaktır. Bu durum iç pazarın daralmasına yol açacaktır. Bu da ihracatta karşılaşılan zorlukları iç piyasanın gücüyle telafi eden beyaz eşya dalı için üretim ve istihdam yapısının bozulmasını gündeme getiriyor” dedi.