Türkiye’deki Alevi topluluğu, 2022’de Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlı kurulan Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığına yönelik beş Alevi Bektaşi Ocağı’nın yayımladığı bildiriyi konuşuyor. Odav, 6 Ağustos’ta “Beş ocaktan bildiri: Alevilerin bâtın gündemi” başlıklı haberiyle bildiriyi, 7 Ağustos’ta “Alevi kanaat başkanları, Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığına reaksiyonlu: Küçük Diyanet” başlıklı haberiyle bildiriyi destekleyen isimlerin görüşlerine yer verdi. Bugün ise karşı taraf bildiriye yönelik itirazlara karşılık verdi.
“YAPMAK İSTEDİKLERİ ŞEY AÇIK: ALGI YAPIYORLAR”
Daha evvel bildiriye “İmzasız bir bildiri hakkında” başlıklı bir yazıyla karşılık veren gazeteci ve tıpkı vakitte Horasan Erenleri Dernekler Federasyonu Genel Sekreteri Ali İstek Özkan, “Bu bildiri birkaç kez yayımlandı. Son olarak X platformunda Baba İshak diye bir hesap var o yayımladı. Beni X’te engellediği için sonradan haberim oldu. Daha evvel X’te tartıştığımız için beni engelledi. Tıpkı bildiriyi güya yeniymiş üzere tekrar tekrar yayımlıyorlar. Aslında yapmak istedikleri açık: Algı yapıyorlar” dedi.
Özkan devamında şunları söyledi:
“Ankara Çubuk havzasında bulunan ocakların ortak görüşü olduğu argüman edilen bu bildiriyi birinci yayımlandığı tarihte eleştirmiştim. Bir defa, ocak ismiyle bildiri yayınlanmaz. Ocaklar kurumsal kimliğe sahip yapılar değildir. İmza atan ocak dedesi kimse onun isminin yer alması gerekirdi.
Kaldı ki, o periyotta bildiride anılan ocakların pek çok dedesi ile telefon görüşmesi yaptım ve istisnasız hepsinin bildiriden haberi olmadığına şahit oldum. Ali Yahya Kalender Dede’nin bu şekilde ocakları istismar ettiğini açıkça söyleyebilirim. Öteki dedelerin bilgisi ve rızalığı olmadan kendi başına tüm ocakları sorumlu tutacak bir bildiri hazırlamak, en hafif tabirle ayıptır.
Öte yandan, şunu da eklemek gerekir ki, Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığında çalışan çalışanın neredeyse tamamı evvelki lider olan Ali Arif Özzeybek periyodunda seçilmiş ve işe başlatılmışlardır. Münasebetiyle, çalışanla ilgili tenkitlerin muhatabı da Özzeybek ve o periyotta kendisine danışmanlık yapanlardır.”
“DEDELERİN BİRDEN FAZLA BİLDİRİDEN HABERDAR DEĞİL”
Ali İstek Özkan, “Ben o bildiride kelamı edilen ocakların posta oturan dedeleriyle görüştüm birçoklarının bildiriden haberleri dahi yok” sözlerini kullandı ve şöyle devam etti:
“Mesela Kalender Veli Ocağı’ndan Hasan Dede’nin, Hamdi Dede’nin Veli Dede’nin haberi yok. Hacı Turabi Ocağı’ndan Yusuf Dede’nin haberi yok. Mustafa Güvenç’in haberi yok. Hacı Muradı Veli Ocağı’ndan Hamdullah Dede ve kardeşlerinin de yok.”
Özkan, “Posta oturmak” tabirini “Her ocağın pek çok dedesi olur fakat posta oturan bir tane dede olur. Yalnızca Hacı Bektaş dergahı için kullanıyoruz bu kelimeyi lakin aslında her ocağın bir postnişini, bir mürşidi, başında duran, bütün dedelerin de en üstünde duran bir dede” kelamlarıyla açıkladı.
“ALİ İSTEK ÖZZEYBEK NEPOTİZM YAPTI”
Eski lider Ali Arif Özzeybek ile Prof. Dr. Ali Yaman’ın birlikte hareket ettiğini ileri süren Ali İstek Özkan, Özzeybek’in başkanlığı devrinde kusurlar yaptığını öne sürdü:
“Birincisi Nepotizm yaptı. Başkanlığa kendi köylülerini doldurdu. Biz buna itiraz ettik. ‘Böyle şey olmaz’ dedik. İkincisi, Alevilikte bir Alevilik bir de Bektaşilik var. Babaganlık diye bir şey var, dede olmayanlar. Bunlar babagan kolundan. Hasebiyle daima onları öne çıkardı, ocakları geriye itti ve dikkate almadı. ‘Alevileri ve Bektaşileri karşı karşıya getiriyorsunuz’ diye eleştirdik. Sıradan bir Alevi bunu anlamaz ki. ‘Devlete bak Bektaşileri öne çıkarıyor, Alevileri dışlıyor’ der. Halbuki bu büsbütün Ali Arif Özzeybek’in kendi tasarrufu ancak bu tenkitleri Prof. Dr. Ali Yaman sahiplenmedi tam bilakis Özzeybek’in orada kalmasını istedi.
“BİZZAT MHP GENEL MERKEZİNE GİDİYOR”
Eski lider Ali Arif Özzeybek’in şahsen MHP genel merkezine giderek üst seviye MHP’lilerle görüştüğünü sav eden Ali İstek Özkan, “Başkanlığın AK Parti kontrolüne girdiğini belirterek MHP’den yardım istedi. Bunu yapan kişi artık de ‘mevcut lider milliyetçi’ diye şikayet ediyor. Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığını fonksiyonsuz hale getirerek ‘Biz yaparız oburu yapamaz’ demek amaçları” dedi.
Ali İstek Özkan
“AK PARTİ’DE SİYASETE GİRMEYE ÇALIŞTI”
Ali İstek Özkan, Ali Arif Özzeybek’in Alevi toplumundan gelen şikayetler nedeniyle misyondan alındığını tez etti:
Örneğin Gökçeada Cemevi Başkanı Hayrettin Altun Cevahir. 10-15 kez aradı, ileti yazdı. ‘Buradaki cemevinin muhtaçlıkları var. Bize randevu verin’ diye. Kendisine ne karşılık verildi ne randevu. Buna emsal onlarca örnek var. Beşerler Ali Arif Bey’e ulaşamadı. Ali Arif Bey zelzele olduğunda neredeydi? Irak’a Kerbala ve Necef’e gitti. Depremzede Aleviler muhatap bulamadı. Doğal ki İçişleri Bakanlığına, Etraf ve Şehircilik Bakanlığına gidildi lakin orada olması kişi orada değildi. Bunların hepsini Aleviler görüyor. Sıhhat sorunu da var o farklı bir bahis. Ulaşamıyorsun. ‘Neredesin?’, ‘Hastanedeyim’, ‘İzin aldım’ vesaire… Fakat birebir isim AK Parti’de siyasete girmeye çalıştı. Milletvekili olmak için müracaat yapmaya kalkıştı.
“ŞİA ÇATI BİR KAVRAM”
Mevcut lider Ali İstek Özdemir’in “Alevi-Bektaşiliğin Şia ilişkili olarak ortaya çıktığı ve vakitle Şiiliğin inanç dünyasından saparak yanlış bir biçimde ilerlediği” görüşü hakkında ise Ali İstek Özkan, şunları kaydetti:
“Orada bir tahrifat var. Tabirleri gerçek kullanmamız lazım. Şia kavramı Hz. Ali periyodunda ortaya çıkmış bir kavram. Yani Ali’den taraf olanlar, taraftarlar. Bu söz buradan çıktı. Bu günümüzdeki İran Şiiliğine ilişkin değil. Şiilik de yalnızca İran Şiiliğinden ibaret değil. Münasebetiyle Şia dediğiniz vakit bütün Hz. Ali taraftarları, İsmaililik, Alevilik, Kakailik, Şebekilik, 12 İmam Şiiliği içindekiler ve diğerleri… Bunların hepsi Şiadır. Hepsi girer bunun içerisine. Çatı bir kavram bu. Alevilik alışılmış ki kendine hastır o başka. Bu eleştiriyi yapan isimlerin Şiilikten haberi yok. İran Şiiliği öteki bir söz, Şiilik dediğimiz vakit kullandığımız, Şia dediğimiz vakit kullandığımız söz öteki bir şey. Bizim için de ‘Bektaşi Şiiliği’ kavramı kullanılırsa, bu bilimsel bir kategori olarak yanlış değildir.
“HACI BEKTAŞ VELİ’DEN SONRA ÖZGÜN BİR İNANÇ OLDU”
Özkan, kelamlarını şöyle sürdürdü:
“Şia yahut Şiilik, Hz. Muhammed’in vefatından sonra imametin kıyamete kadar Ehl-i Beyt soyundan gelmesi gerektiğine inanan ve bu imamların pak olduklarını kabul edenlerin tarafını söz eden ortak bir isimdir. Alevilerin de bu kurala uydukları, ocak dedelerinin yalnızca Ehl-i Beyt soyundan gelenlerden olmasından anlaşılmaktadır.
Elbette, Horasan Türkleri ortasında Hz. Ali ve Ehl-i Beyt taraftarlığı da bir cins Şiadır. Bugünkü Alevilik ise, Hacı Bektaş Veli’nin Anadolu’ya gelmesinden ve buradaki Ehl-i Beyt taraftarı tekkeleri birleştirmesinden sonra ortaya çıkan bir inanç topluluğudur.
Alevilik, bilhassa Hacı Bektaş Veli’den sonra külliyen özgün bir inanç topluluğu haline dönüşmüş, münasebetiyle öbür Şia kümelerinden ayrılmıştır. Ali İstek Özdemir’in Aleviliğin ‘yoldan saparak yanlış bir biçimde ilerlediği’ formunda bir sözü yoktur. Bu söz kasıtlı olarak, Alevi Bektaşi toplumunda reaksiyon oluşturmak için bilhassa çarpıtılmaktadır.
Burada devlet aklına hakaret var. Devlet, bu başkanlığa İrancı birisini getirtir mi? Bu insan aklına hakaret. Bu türlü bir şey olma ihtimali var mı? Saçma sapan bir şey. Bu, Alevi toplumunda negatif algı yaratmak için uydurulmuş bir palavra. Ali İstek Özdemir’in orada ne söylediği açık.
“DEVLET KENDİ ELİYLE ALEVİLERİ Şİİ YA DA CAFERİ Mİ YAPACAK”
Ali İstek Özkan, bildiride yer alan “Alevi Bektaşi Cemevi Daire Başkanlığının, Aleviliği, Şia ve Caferiliğe dönüştürme çalışmasına hizmet ettiği, İran’ın devlet ve inanç siyasetine uygun hareketlerde bulunduğu” argümanları için şunları söyledi:
“Burada tekrar bir palavra var. Birincisi biz hepimiz, Alevilik de dahil olmak üzere İmam Cafer-i Sadık buyruğuna bağlıyız. Caferilik dediğimiz şey, İmam Cafer-i Sadık buyruğunun takipçileri. Burada bir tartışma yok. Hangi Aleviye sorarsanız ‘İmam Cafer-i Sadık buyruğuna bağlıyız’ der. İkincisi ise İran demek İmam Cafer-i Sadık demek değil. İran diğer bir şey Caferilik öteki bir şey. Türkiye’de yaşayan Caferiler ile İran’da yaşayan Şiiler de tıpkı değil. Bu arkadaşlar palavra söylemek, algı oluşturmak için bütün kavramları karıştırıyorlar.
Türkiye’de bu türlü bir şey mümkün mü? Türkiye Cumhuriyeti Devleti kendi eliyle Alevileri, Caferi ya da Şii mi yapacak? Bu türlü bir şey mümkün değil. Mecnun saçması bir şey. Devletin kendisi bunu istemez. Olanlardan haberi olmayan Alevi toplumunun bir kısmına palavra söyleyerek algı yapıyorlar. Niyetli bir kara propaganda.”
Öte yandan, bir insan birebir anda nasıl, hem ‘aşırı milliyetçi’ olup, hem ‘Sünnici’ ve hem de ‘İran’ın devlet ve inanç siyasetine hizmet’ eder, anlamış değilim. Büyük ihtimalle, bu bildiriye ocak isimlerini koyan ancak kendi ismini yazmayan ocak dedelerimiz de anlamamışlardır.”
BAŞKANLIĞIN İŞLEVİ
Özkan, “Başkanlığın yardım yapmaktan öbür bir fonksiyonu yok” tenkitlerine ise “Doğrusu da bu esasen. Kuruluş maksadı bu. Cemevi talep eder, başkanlık hizmet eder. Bilimsel araştırmalara hizmet eder. Buranın hiçbir biçimde dini, ibadet hizmetlerinin uygulanması üzere vazifeleri yok. Bu türlü bir şey yapması yasak. Devlet kurumu kendisine verilen misyon dışında bir şey yapamaz.”
Eski lider Ali İstek Özzeybek’in, kuruluş etabında, kuruluş kararnamesinin hazırlanmasında yer aldığını belirten Özkan, Özzeybek’in misyondan alındıktan sonra diğer bir hale büründüğünü, “Şimdi aylar geçmiş. Bu sefer buranın başında ‘dede olması lazım’ diyor” kelamlarıyla tez etti.
“DİYANET İLE EŞİT STATÜDE OLMASI GEREKTİĞİNİ BİRİNCİ SÖYLEYENİM”
Aleviliğin bir kültür olmadığı münasebetiyle bu başkanlığın isminin Alevi-Bektaşi İnanç ve Cemevi Başkanlığı olarak değiştirilmesi gerektiğini söyleyenlere Özkan şöyle karşılık verdi:
“Öncelikle şunu belirteyim; Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığının Cumhurbaşkanlığına bağlanarak Diyanet İşleri Başkanlığı ile eşit statüde kurumsal seviyeye yükseltilmesi gerektiğini, kuruluş kararnamesinin yayınlanmasından çabucak sonra birinci söyleyen şahısım. Bildiriyi yayınlayanlar ise, o periyotta bu hususta tek kelam bile etmediler. Ayrıyeten, görüşümün devletin pek çok kurumunda da olumlu karşılandığını söyleyebilirim.
Görüşümü şöyle söz edebilirim: Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığı, bu haliyle ibadethanelerin özerk yapısını onaylayan ve devletle ilgisini ‘hizmet almak’ temelinde tanımlayan bir yapıdır.
Ancak üstte söz edilen talep, Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığının kuruluş gayesini ve sağladığı imkanları anlamamış, Alevi inanç toplumuna yarattığı özerk ve özgür ortamı idrak edememiş bir anlayışın tezahürüdür.
Hem bu başkanlığın inanç başkanlığı olmasını talep ediyorlar ve hem de bu haliyle başkanlık için ‘Küçük Diyanet’ diyorlar!
Ne acıdır ki, bu görüşleri söz eden Alevi örgütlerin bir kısmı da CHP’nin ‘Alevilerin hizmet alması gereken kurumun Diyanet İşleri Başkanlığı olduğu’ savıyla Anayasa Mahkemesine yaptığı müracaata dayanak imzası attılar!
“GERİCİ TALEP”
Türkiye Cumhuriyeti’nin 100 yıllık varlığı müddetince Alevi Bektaşilere hukukî ve toplumsal düzlemde birinci kere meşruiyet alanı açan bu kurumun korunması ve muvaffakiyetinin ileride öteki inanç kümelerine da örnek teşkil etmesi için çabalamak gerekirken, bu cinsten gerici taleplerin tabir edilmesini anlamak mümkün değildir.
“KÜLTÜR’E İTİRAZ EDİYORLAR KENDİLERİ ‘KÜLTÜR’ DİYOR”
Öte yandan evet, Alevilik ‘sadece kültür’ değildir. Pekala, Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığının Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlı olmasına itiraz edenler, neden kendilerini ‘kültür derneği’ olarak tanımlıyorlar? Pir Sultan Abdal Kültür Dernekleri, Alevi Kültür Dernekleri, Alevi Kültür Merkezi, Hacı Bektaş Veli Anadolu Kültür Vakfı! Bu absürt durumu da kamuoyunun bilmesinde yarar olduğunu düşünüyorum.”
“İMAM HATİP ÜZERİNDEN KARALAMA YAPILIYOR”
Bildiride yer alan Ali İstek Özdemir’in bir İmam Hatip Lisesi’nde müdür yardımcısı olarak misyon yapmasına ise Ali İstek Özkan, şunları dedi:
“Ali İstek Özdemir, Alevi Bektaşi temalı 30’un üzerinde kitabı, yayımlanmış yüzlerce bilimsel makalesi ile kaimdir. Bugün Özdemir’in öğretmenliğini gündeme getirenlerin daha evvel ‘Bir diş tabibi mu Alevileri yönetecek’ dememiş olmalarının açıklamasını kamuoyunun takdirine bırakıyorum. Lakin, hiçbir vakit vazife yapmadığı İmam Hatip Lisesi’nde müdür yardımcısı olduğunu tez etmenin mazur görülecek bir tarafı yoktur ve burada ‘imam hatip’ üzerinden karalama yapılmak istendiği açıktır.
Kanaatimce, Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığının bir hizmet kurumu olmasından ötürü, bizi ilgilendiren asıl sorunun aldığımız hizmetin niteliği olması gerekir. Nasıl ki, tapu müdürünün, emniyet müdürünün, karayolları müdürünün verdiği hizmet onun hakkındaki kararımızı belirliyorsa, burada da durum birebirdir. Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığı özelinde de inanç hizmetlerimizin karşılanma ölçüsü ve kalitesi bizim kurumla ilgimizin temel belirleyeni olmalıdır.
Hizmeti değil, isimleri tartışmak Alevi Bektaşi toplumuna hiçbir fayda getirmez. Aksine ziyan verir. Zira, bu çeşitten kısır tartışmalar hizmeti de aksatacaktır. Ancak, öte yandan, birilerinin iktidar hengamesinde Alevi Bektaşileri araçsallaştıracak ve istismar edebilecektir. Alevi Bektaşiler kimsenin iktidar savaşında koltuk değneği olmamalıdır. “
Ali İstek Özkan, Prof. Dr. Ali Yaman’ın Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi başkanı olmak istediğini iddia ederek kelamlarını tamamladı.
HACI DURSUN GÜMÜŞOĞLU: “BİLDİRİ ABARTILI VE ÖN YARGILI”
Balım Sultan Bektaşilik Araştırmaları Derneği Başkanı Hacı Dursun Gümüşoğlu ise beş Alevi Ocağı’nın, Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığına karşı yayımlayan bildirinin “abartılı ve ön yargılı” olduğunu belirterek münasebetlerini şu biçimde sıraladı:
“Gerek evvelki lider Sayın Ali Arif Özzeybek Beyefendi; gerekse yeni lider Ali İstek Özdemir Beyefendi’nin her davetine Alevi ve Bektaşi inancına katkılar sağlamak için bilgi ve deneyimlerimizi paylaşmak gayesiyle katıldım.
Aleviliğin asırlarca resmi olarak muhatap alınmadığı, 1826’dan (Editör notu: Yeniçeri Ocağı’nın kaldırılması) sonrasında ise Bektaşiliğin yasalar önünde yasal kabul edilmediği bilinen bir gerçektir.
İsterseniz AHİM kararlarından ötürü yahut ülkemizin ateş çemberi içinde bulunduğu sıra dışı bir siyasal ortamda olduğu nedeniyle deyiniz, isterseniz devlet aklı, birlik beraberliğin ehemmiyetine daha fazla gereksinim duyduğu için deyiniz; sonuçta resmiyette Alevilik, Bektaşilik kavramı yasa içine alınmıştır. Daha fazla hak talep edilmesine bu durum mani de değildir.
Ne eski liderin ne de yeni liderin Aleviliği, Bektaşiliği, Caferiliğe, İran Şiasına yahut Hanefiliğe yönlendirmeye yönelik en ufak bir iması dahi kelam konusu olmamıştır. Bu onlara ve kuruma karşı yapılan büyük bir haksızlıktır. Elbet ki bu takım değişmesi halinde ileride öbür yöneticilerin gelmesi bugünkü olumlu durumu değiştirmesi riski her kurum ve yapı için kelam konusu olabilir. Şu anda Cemevi Başkanlığı yalnızca talep eden Alevi kuruluşlarının gereksinimlerini giderme ve elektrik faturaları vs. konusunda yardımcı olmaktadır.
Hacı Dursun Gümüşoğlu
“O YAZILARDAN ALEVİLİK VE BEKTAŞİLİĞİN, ŞİİLİKLE İLGİSİ OLMADIĞI MANASI ÇIKAR”
Ali İstek Özdemir’in yapıtlarına bütüncül bakıldığında Alevilik-Bektaşiliğin Şiilikteki katı şeriat kurallarının, medrese uygulamasının bizde olmadığı, münasebetiyle Alevilik ve Bektaşiliğin, Şiilikle ilgisi olmadığı açıkça anlaşılacaktır.
Ali İstek Özdemir’in Odatv’de yayımlanan makaleleri dikkatle okunduğunda da Alevi Ocaklarının bu argümanlarını doğrulayacak hiçbir ipucuna da rastlanmadığı görülecektir.
Ali İstek Özdemir Beyefendi’nin de grubuyla her gün ülkenin bir kentinde, kasabasında yahut köyünde cemevlerine ziyarette bulunduğu, insanların meselelerini dinlediği, tahlil üretmeye çalıştığı, yaptıkları çalışmaları ülkenin dört bir yanından dedeleri davet ederek; vazifeye geldikleri günden bugüne kadar neler yaptıklarını ekrana manzaralarını de getirerek çalıştaylar formunda rapor vermekte, gelenlerin teklifleri doğrultusunda yeni kararlar alınmaktadır.
Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığının sayısız toplantılarına şahsen katılma fırsatım oldu. Bu toplantılarda Alevi kökenli akademisyenler, Türkiye’nin her yerinden gelen dedelerin büyük ilgisi ve takdiri kelam konusudur.
Kurum başkanı Ali Rıza Özdemir her türlü yapan tenkide tekliflere son derece açık olduğunu, bu mevzuda hassas herkesten katkı beklediklerini her fırsatta ve her ortamda belirtmektedir.
Bazı dedelerin inancın doğrularının başkanlık tarafından beyan edilmesi üzere güzel niyetli söylemlerinde bile ‘Kendilerinin Alevi Bektaşi inancını yönlendirmek değil, yalnızca talep edilmesi halinde cemevlerinin tefrişat, elektrik vs. üzere taleplerinin karşılanması ile ilgili olduklarını, inançlara müdahale etmenin yanlış olacağını, her dede yahut baba bugüne kadar nasıl inanç ve ritüellerini sürdürmüşlerse bundan sonra da tıpkı biçimde sürdürebileceklerini, doğrusunun bu olduğunu’ katıldığım toplantılarda herkesin huzurunda lider Ali İstek Özdemir tarafından tekraren belirttiğine şahsen şehit oldum.
“ALEVİLİK BEKTAŞİLİK LEGAL BİR TABANA GETİRİLDİ”
Bugüne kadar Alevi müellifler, dernek liderleri ısrarla ‘Vergimizi veriyoruz, cemevlerinin elektrik parası ödenmiyor, belediyede resmi bir kabul görmüyor’ diyorlardı.
Şu anda isteyen cemevinin elektrik paraları ödendiği üzere müracaat haline belediyelerin imar planında cemevlerine de yer ayrılması yasa ile gerçekleşmiştir.
Ankara’nın merkezinde dokuz katlı, içinde her türlü toplantıların yapılabileceği çok emelli bina bu inanca tahsis edilmiş, Alevilik Bektaşilik yasa ile yasal bir tabana getirilmiştir. Yapılan çalışmalar esnasında eksiklerin olabileceği de doğaldır. Eksiklerin düzeltilmesi yeni teklifler yapılması gerekirken, büsbütün yıpratmaya yönelik telaffuzlar toplumumuza fayda getirmeyecektir.”
HÜSEYİN DEDEKARGINOĞLU: “DÖNÜM NOKTASI ÇALDIRAN SAVAŞI”
Dede Garkın Ocağı Dedesi Hüseyin Dedekargınoğlu ise Anadolu’da bin yıllık tarihleri olduğunu, Anadolu topraklarında 1514’teki Çaldıran Savaşı’na kadar kimin Alevi kimin Sünni olduğuna bakılmadığını, bu yüzden 12, 13, ve 14. Yüzyıl Erenlerine Aleviler üzere Sünnilerin de sahip çıktığını belirtti ve örnek olarak Hacı Bektaş Veli’yi gösterdi.
Dedekargınoğlu, 16. Yüzyılın bu bahiste kırılma noktası olarak görüldüğünü belirtti.
1826’de II. Mahmud’un Yeniçeri Ocağı’nı lağvetmesinin akabinde ocakla iç içe geçen Bektaşi dergahlarının kaldırılmasına değinen Dedekargınoğlu, “Bugünkü Aleviler ‘Dergahlarımızı yok ettiler’ diyorlar. Şahkulu, Karacahamet, Hacı Bektaş tekkesinde bir Alevi üzere ibadet edilmezdi. Buralar Bektaşi dergahıydı. Bektaşilik farklıydı, Alevilik farklıydı. 1826’da Bektaşi dergahları etkilendi lakin ocaklı Aleviler etkilenmedi. İstanbul’da o periyot kentte Alevi yoktu, Bektaşi vardı. O periyot Alevi toplumunun büyük çoğunluğu kırsalda yaşıyordu” dedi.
“SON ÜÇ-DÖRT YILDA DEVLET AKLI DEĞİŞMEYE BAŞLADI”
“Alevilik Hz. Ali’yi sevmekse ben Alevi’yim” kolaycılığına kaçmadan, hususa daha gerçekçi yaklaşılması lazım” diyen Dedekargınoğlu, kelamlarını şöyle sürdürdü:
“Daha evvel ‘Sorunu günümüz siyasetçiler çözemez. Tahlil için devlet aklının Alevilere bakışı değişmesi lazım’ dedim. İşte son üç-dört yıla baktığınızda devlet aklının Alevilere bakışında değişiklik olduğunu görüyoruz. Birinci kez Alevi ve cemevi kavramı resmiyet kazandı. Alevilik inanç olarak maddelerde yer aldı. Sözlerime başlarken 500 yıl evvel yaşananları bu yüzden hatırlattım. Bu 500 yılın ihtilali. Birileri buna ‘seçim yatırımı’ dedi. Ben iktidardaki kıymetli isimlerle yaptığım görüşmelerde de söyledim. Önümüzdeki dört-beş yıl içinde Alevilerden iktidara oy gitmeyeceğini Aleviler de biliyor iktidardakiler de biliyor. O yüzden bu devlet aklının değişmesidir.”
“DİYANET’E Mİ BAĞLANACAKTI”
Kurumun Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlanmasına yönelik tenkitlere, “Peki Diyanet’e mi bağlansaydı? Benim gönlümde de cumhurbaşkanlığına bağlanmasını ister. Ancak Alevi nüfusu o denli 25-30 milyon değil, taş çatlasa 12-13 milyon. Sen diretecek konumda değilsin. Senin uğraşlarından ötürü bu haklar verilmedi, konjonktür gereği, değişen devlet aklı sayesinde verildi” dedi.
“ALEVİ BAŞKA BEKTAŞİ BAŞKA OLMASI LAZIM”
Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığının ismindeki “kültür” sözü de tartışılan bir öbür konu. Birtakım Aleviler, Aleviliğin kültür değil inanç olduğunu bu yüzden değişmesi gerektiğini söylerken Dedekargınoğlu, farklı bir perspektiften bakarak “Bektaşi” sözüne dikkat çekiyor. Şöyle diyor Dedekargınoğlu:
“Kültürde ne var? Bugüne kadar kurulan bütün dernekler daima kültürle bitiyorlardı. Karşı değillerdi. Asıl benim takıldığım ‘Alevilik tire (- işareti) Bektaşilik’ sözü. Bir sefer Alevi mi Bektaşi mi? Bugünkü Alevilik, Bektaşiliğe de kapsar ama 300 sene evvelki Bektaşi, o günkü Kızılbaşı sevmezdi. Bektaşilik tarikattır. Bektaşilik bugün Alevilikle aynileşti o yüzden Bektaşi sözüne gerek yok. Fakat başka kabul ediyorlarsa ki ufak tefek de olsa var. O vakit ‘Alevi tire (-) Bektaşi’ değil, ‘Alevi ve Bektaşi’ demeleri lazım.”
“GENÇ NESİLDE SİYASAL ALEVİLİK VAR”
Dedekargınoğlu, “Kendisini 110 köy ve 220 bin Alevi’nin temsilcisi ilan eden bir ocakzadenin bahsettiği bölge Ankara’nın Çubuk bölgesidir. Burada toplam beş Alevi dede ocağı vardır. Bu ocaklar da Hacı Bektaş Ocağı’na bağlıdır. Bu ocakların talip topluluklarının bulunduğu 23 Alevi köyü var. Türkiye’nin diğer hiçbir yerinde bu ocakların talibi yoktur. Şimdiye kadar merkeze yakın olduklarından ötürü bilhassa genç nesil ocakzade/dede olanlar kendilerini Aleviliğin merkezi sanarak, Anadolu’daki bütün dede ocaklarını yok sayarak Aleviliğe istikamet vermeye kalmaktadır. Bunların babaları, dedeleri çok inançlıydı, yol yordam bilirlerdi lakin genç nesilde siyasal Alevilik var” dedi.
Şah Kalender Veli Ocağı Postnişini Ali Yahya Kalender’in “Benim Ankara’da temsil ettiğim yaklaşık 110 Alevi köyü 220 bin Alevi canımız var” kelamlarına itiraz eden Dedekargınoğlu, “Sadece Çubuk’ta karşılıkları var. Birkaç köy dışında Türkiye’nin öbür hiçbir yerinde karşılıkları yok. Başşehre yakın oldukları için kendilerini Aleviliğin merkezi zannediyorlar. Anadolu’daki bütün dede ocaklarını yok sayıp Aleviliğe istikamet vermeye çalışıyorlar. Bunların babaları çok inançlıydı, yol yordam bilirlerdi lakin genç jenerasyonda siyasal Alevilik var” dedi.
“KONUŞANLAR NE ALEVİLİĞİ NE ŞİALIĞI NE CAFERİLİĞİ BİLİYOR”
“Başkanlığın Aleviliği Şia ve Caferiliğe dönüştürme eforu içinde” itirazlarına Dedekargınoğlu, “Bu konuşanlar ne Aleviliği ne Şialığı ne Caferiliği biliyor. Lider Ali İstek Özdemir’in katiyen Şialıklar Caferilikle alakası yok. Takip ettiğim kadarıyla lider bana nazaran başarılı gidiyor” formunda cevap verdi.
Ali İstek Özdemir’in İmam Hatip Lisesi’nde müdür yardımcısı olması tenkitlerine Dedekargınoğlu, şöyle dedi:
“İmam Hatipler, Kum’da Caferilik mektebi mi? Ulusal Eğitim Bakanlığına bağlı bir okul aslında İmam Hatip’te İlahiyat dersi vermiyor ki. Coğrafya öğretmeni. Konuşanların hiçbiri liderin yazdığı kitaplara yetişemez. 20 küsur kitabı var ondan fazlası Alevilik üzerine.”
“ALEVİ STK’LAR YOL YIKIM EKİBİ”
Dedekargınoğlu, Cem Vakfı’nı kısmen ayırdığını söyleyerek Alevi STK’ların hepsine “yol yıkım ekibi” lakabını taktığını belirtti ve şöyle devam etti:
“Alevilik Hak-Muhammed-Ali yoluysa bizim gibiler o yola hizmet etmek için uğraşırken isminde Alevi olan STK’lar yol yıkım takımı olarak çalışıyor. Kavram bilmiyorlar, yol bilmiyorlar. Ağzı olan konuşuyor.”
12 Mart gençliğinden olduğunu hatırlatan Dedekargınoğlu, başkanlığın müşavere heyetinin açıklanmaması ve birtakım üst seviye yönetici takımlarının doldurulmamasını eksiklik olarak gördüğünü kelamlarına ekledi.
Oğuz Ok
Yazı dizisinin birinci ve ikinci haberlerini okumak için tıklayınız: