Türkiye Besin İhracatçıları (TGİ) açıklamasına nazaran, kelam konusu devirde ihracatı ölçü bazında yüzde 10 artan kesimin ihraç ettiği eser toplamda 7,2 milyon tona ulaştı.
En fazla ihracat gerçekleştirilen Irak’tan sağlanan gelir yüzde 9,8 artarak 1,2 milyar dolar olurken, 370 milyon dolar ihracat gerçekleştirilen ABD ikinci sırada yer aldı.
Bu periyotta eser kümelerinden bisküvi-pasta ihracatı 946,3 milyon dolar, bitkisel yağ ihracatı 826,5 milyon dolar, buğday unu ihracatı ise 770,8 milyon dolar oldu.
Açıklamada görüşlerine yer verilen Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu Lideri Ahmet Tiryakioğlu, global bakliyat piyasasındaki gelişmelerin yurt içi fiyatlara tesirine değindi.
Küresel tarım üretimine yönelik iddiaların, bu yıl mercimek ve nohut üretiminde geçen yıla nazaran düşüşler olacağını işaret ettiğini belirten Tiryakioğlu, şu sözleri kullandı:
“İki eserin de üretiminde yüzde 3’ü aşan bu gerilemede, Kanada ve Hindistan üzere üretici ülkelerde yaşanan olumsuz hava şartlarının tesirli olduğu düşünülüyor. Öbür taraftan kuru fasulye üretiminde hem dünyada hem de Türkiye’de epeyce bereketli bir yıl geçiriyoruz. İddialarımıza nazaran bu yıl toplam kuru fasulye üretimimizi yüzde 12,5 artışla 270 bin tona yükselteceğiz. Son yıllarda artan besin enflasyonun, en azından tüketici fiyat endeksine yaklaşması için ziraî üretimde verimlilik büyük değer arz ediyor. Mevcut arza uygun olarak, Türkiye’de yurt içi bakliyat fiyatları şu anda ithalat maliyetlerinin altında seyrediyor. Yeni dönemde üretimde beklenen artışların da tesiriyle, enflasyonla çabaya katkı veren eserler ortasında bakliyat üst sıralarda yer alacak.”
Bulguru dünyaya tanıtacaklar
Ahmet Tiryakioğlu, hayata geçirilen Turquality projesi kapsamında bulguru dünyaya tanıtmaya hazırlandıklarını belirterek, “Projenin birinci etabında Rusya’dan gelen bir grupla, Mersin ve Mardin’de tanıtım sinemaları çektik. Tüm yıl boyunca sürecek çalışmalar kapsamında birinci etapta TurkishBulgur ismiyle Rusça olarak web sitemizi ve toplumsal medya hesaplarımızı yayına aldık. Besin kıymetleriyle geleceğin beslenme kültüründe değerli bir yer tutacağına inandığımız bu eserimiz ismine Dünya Bulgur Günü ilan edilmesi için çalışmalar yürütüyoruz. Ticaret Bakanlığımızın dayanaklarıyla yürüttüğümüz projemizi dijital kampanyalar ve çeşitli aktiviteler ile genişleterek sürdüreceğiz.” değerlendirmesinde bulundu.